HTM Deyip Geçmeyin!

‘’Hızlı Tüketim Malları’’

Adından anlaşılıyor olsa da, önce biraz ne olduğundan bahsetmekte fayda var. Su, ekmek, yumurta, deterjan, pirinç, soda gibi satın alındıktan kısa bir sonra tüketilen mallara biz FMCG ya da HTM (fast-moving consumer goods/hızlı tüketim malları) deriz.

Hani ‘’ya bir deterjan almaya gittim yine dünyayı toplamışım eheh’’ dediğiniz alışverişler var ya, hah işte o sepettekilerin yüzde doksana yakını HTM dir. Süpermarkete çamaşır deterjanı almaya gidiyorsunuz, özellikle aradığınız bir marka var ya da yok, reyonlar arası süzülürken gözünüze çarpan çikolatalar, sepete koyduğunuz içecekler, kahveler, kremalar, ‘’evde de şu eksik’’ diyerek aldığınız ürünler genelde HTM dir. Aşağıdaki grafiğe bakarsak hızlı tüketim malları pazarında en büyük payı F&B yani yiyecek-içecek sektörünün aldığını görebiliriz. Ardından kişisel bakım ve sigara takip eder.

FMCG BE 2013-2014

Hızlı tüketim mallarını satın almak uzun bir karar süreci gerektirmez. Marka bağımlılığı yok ya da çok azdır. Örneğin; belirli bir diş macunu markasını özellikle tercih ediyor olabilirsiniz, ama susadığınız için bakkala girdiğinizde özellikle Nestle içiyor olsanız bile bakkalda Erikli varsa onu alırsınız.

Hızlı tüketim malları içinde organize perakendenin payı giderek artmaktadır. Süpermarketlerdeki markalar için, ürünlerinin reyonun ya da rafın neresinde olduğu çok önemlidir. Göz hizasındaki rafların kirası daha fazladır. Sebebi ise müşteri manzaralı olmasıdır. Hızlı tüketim malları için raf yeri daha önemli bir konu olmalı. Çünkü televizyon, araba, beyaz eşya gibi dayanıklı tüketim malları alacaksanız bütün şıkları görmek istersiniz, hepsini incelersiniz, fiyat karşılaştırmaları yaparsınız ve size optimum faydayı sağlayanı seçersiniz. Ama karar süreci hızlı tüketim mallarında bu şekilde işlemez. Genelde aklınızda olmadan, fazla uzun düşünmeden, ambalajını sevdiğiniz için, saniyeler içerisinde karar vererek satın alırsınız. Alt ve çok üst raflardaki htm ler tüketicinin karar sürecine bir sıfır geriden girer. Kazananlar ise çoğu zaman göz hizamızdaki çikolatalar, bisküviler, şampuanlar, deterjanlar, makarnalardır.

aaa

Bu denli büyük ve rekabeti yüksek bir pazarda markaların izledikleri stratejiler konusunda başka bir yazı yazacağım ama bitirmeden birkaç noktaya daha değineyim.  Hızlı tüketim mallarının reklamlarında fiyata çok vurgu yapılmadığını görürsünüz. Erikli reklamında ‘’cebinize uygun, ekonomik su’’ demez çünkü tüketici için fiyat ön planda değildir.’’Uludağ’ın eteğinden’’, ‘’akışkan çikolata’’, ‘’Dünya’nın bir numaralı diş macunu’’ gibi akılda kalıcı sloganlar kullanılır. ‘’Çünkü siz buna değersiniz’’ diyerek duygulara dokunulur.

Print

Farklı tasarımlar ve yaratıcı reklamlarla da öne geçilebilir. Suda saflık ve doğallığa vurgu yapan Evian, en büyük hızlı tüketim mallarından biri su olmasına rağmen ‘’pure and natural’’ sloganları, farklı şişe tasarımları ve yaratıcı reklamlarıyla büyük başarı yakalamıştır.

 

Bir Cevap Yazın

